Thursday, November 18, 2010

Akantopygový lůmek

Jsem postižená svým filologickým vzděláním. Vím to a stejně bych to nemohla tajit, protože nedokážu ovládnout své nadšení, když například potkám nějaké obskurní slovo nebo slovní spojení. Tohle na mě čekalo na tabuli naučné stezky u Koněpruských jeskyní a nadchlo mě tak, že jsem si ho dokonce poznamenala. Pravda, muselo si nějaký čas počkat, než se mu budu věnovat tak, jak si jeho tajuplnost zaslouží...

Akantopygový
spíš zklamání...google vyšťáral pár odkazů, všecky nějakým způsobem spojené s geologickou charakteristikou Koněpruských jeskyní, kdo by to byl řekl.:); slovník cizích slov je o něco zajímavější, zná akantit (vzácný jednoklonný nerost černé barvy, modifikace sirníku stříbrného, s krystaly podobnými trnům n. jehlicím), jenže přídavné jméno je správně akantitový...ale stejně se přikláním spíš k teorii, že geologové neumí správně tvořit přídavná jména, než že by měli na mysli akant (rostlina rodu Acanthis s růžicemi ostrých listů, s velkými bílými n. namodralými květy...) ...o slově pygový můj slovník diplomaticky mlčí:).

Lůmek
V tom všem slovníkově akademickém hledání přišel nečekaně samovolně moment prozření...lůmek je přeci malý lom! Tomu teda říkám aha moment!

A tak jsem došla k závěru, že krásně obskurní slova je lepší nadšeně obdivovat a představovat si, co by asi tak mohla znamenat, než akademicky pitvat a zjišťovat, co skutečně znamenají.

4 comments:

vicious counselor of gorgoroth said...

Acanthopygus je druh (rod) trilobita :)

Anonymous said...

No vida, příště se zeptám rovnou Tebe, vyprdnoutsenalsovník! Kuju:). Julika

Anonymous said...

"acanthopygové vápence -(podle trilobita Acanthopyge haueri). Jedná se světle šedé deskovité vápence, které místy obsahují čočky žlutošedých mikritů."
to nebyla příliš pečlivá rešeršní práce.
... pakliže to ovšem nebyla udělejte-to-někdo-za-mě provokace ;)

h.

Anonymous said...

Nebyla.Zdá se, že můj google je nějaký lenošný.Ale děkuji za výchovnou lekci z vyšších míst.:P