Thursday, August 13, 2009

Vedlejší účinky a spol.

Za normálních okolností patřím mezi většinu lidí, kteří nečtou návody a příbalové letáky (ani tak ne z principu jako spíš proto, že mě to nebaví a prostě to nevydržím). Dnes jsem ale cestou od doktora udělala výjimku. Ocitla jsem se totiž v městském hromadném dopravním prostředku neprozřetelně nevybavena čtivem, což je, zdá se, neslučitelné s mými "pražskými" podmíněnými reflexy a závislostmi (Budiž mi omluvou, že jsem tuto doktorskou cestu vůbec neměla v úmyslu.). A tak jsem se dověděla, že:

Přípravek je obecně dobře snášen,
... ale mohou se vyskytnout reakce z přecitlivělosti, především ve formě kožní vyrážky, a také trávicí obtíže (průjem, nadýmání, svědění v řitní oblasti, nevolnost, tlak v žaludku). Zřídka může dojít i k celkové reakci projevující se otokem obličeje a krku a dušností. Přechodně můžete pociťovat sucho v ústech a změny chuti. Mohou se objevit vyrážky na sliznicích a svědění. Bývá zvýšený sklon k plísňovým onemocněním. Vzácně může dojít k zánětu ledvin. Zřídka se může vyskytnout pokles počtu červených nebo bílých krvinek nebo krevních destiček a zvýšení hodnot jaterních testů.
Při výskytu nežádoucích účinků nebo jiných neobvyklých reakcí se poraďte s lékařem. Pociťujete-li dýchací obtíže, kontaktujte lékaře ihned.
...
(datum poslední revize textu 21.9.2005)

Coby filologickým a translatologickým vzděláním deformovaného tlumoka mne velice zaujala formulační šetrnost(nebo je to alibismus?) textu, která mi nicméně nezabránila v úvahách na téma jaká je ještě jiná vyrážka než kožní? co by ještě mohlo v krvi poklesnout krom červených a bílých krvinek a destiček?, chtěla bych momentální zánět průdušek nahradit zánětem ledvin? a jaký je časový rozdíl mezi "poradit se" a "kontaktovat ihned"?
Uznávám, že jsou to otázky spíše řečnické a v zásadě hnidopišské, ale i tak si myslím, že si příště raději vezmu zase vlastní čtivo.

1 comment:

mumk said...

To teda rozhodně učiň, POTOMSTVO!