Saturday, August 30, 2008

Veverčák a mravenec

JEDNOU LEŽEL VEVERČÁK NA KRAJI LESA v trávě a koukal do vzduchu, a tu mu vypadlo jedno slovo."Jejda," vykřikl, aniž ho někdo mohl slyšet, protože tam byl docela sám.Jaké slovo to asi je, přemýšlel. Písek, tráva, kůra, drbání, tlustý...Ne a ne si na to slovo vzpomenout. Slovo bylo pryč a pryč taky zůstalo.Za chvilku přiletěla vlaštovka a veverčák jí vyprávěl, co se mu přihodilo."Jé, to se mi stává dost často," řekla vlaštovka. "Dnes ráno jsem zapomněla slůvko já a včera mi zčistajasna vypadlo moje jméno.""Vlaštovka," řekl veverčák."Jo, to už teď vím taky," nato vlaštovka. "Ale včera jsem namouduši nevěděla, kdo jsem."Veverčák zakroutil hlavou. Připadalo mu to náramně divné."Mně taky," řekla vlaštovka. "A když už si tak povídáme o tom zapomínání, jedno slovo zrovínka zapomínám... jé, to je ale práce..." Vlaštovka se třepotala sem a tam. Veverčák se na ni překvapeně zadíval."Tady to..." řekla vlaštovka a ukazovala na všechny strany."Vzduch?" zeptal se veverčák. Vlaštovka veverčáka objala. "Díky, díky," jásala. Veverčák se jen s námahou vyprostil z jejích křídel."Právě jsem ještě něco nadobro zapomněla," povídá najednou vážně vlaštovka."A co?" zeptal se veverčák."Jo... to kdybych věděla...""A jak víš, žes to zapomněla nadobro?" ptal se veverčák."Protože jsem hledala všude. Nevynechala jsem vůbec nic," povídá vlaštovka. Chvilku mlčela, a pak řekla: "Ale teď už to není taková hrůza."Veverčák přemýšlel, jestli někdy něco úplně zapomněl. Vtom pocítil, že mu tou otázkou v hlavě něco křuplo, jako led pod těžkými kroky. Rychle pomyslel na něco jiného."Tak já už musím..." řekla vlaštovka."Tak jo," nato veverčák.Vlaštovka se vznesla a pomalu letěla pryč. Několikrát mávla křídly, potom se otočila a zavolala: "A kam že to vlastně zas letím?""Do dálky," povídá veverčák."Fajn, díky," zavolala vlaštovka, "díky moc!"Vlaštovka se stále zmenšovala a dálka jiskřila, rozprostírala se donekonečna, tu a tam se i chvěla a zdála se nedosažitelná. Tohle slovo nikdy nezapomenu, pomyslel si veverčák. Dálka.

(Toon Tellegen - Veverčák a mravenec, Praha: Cinemax, 1998)

No comments: